Efterskole­holdet

Efterskoleholdet er efterskolernes deltagelse i DGI’s Landsstævne. Landsstævnet er Danmarks største idrætsfestival, hvor der hvert fjerde år strømmer tusindvis af aktive danskere til en ny værtsby, der kan præsentere et væld af idrætsaktiviteter, fællesskab, fest og farver. I 2025 er Vejle vært for landsstævnet, og det forventes, at landsstævnet i 2025 vil tiltrække 25.000-30.000 deltagere.

Om Efterskoleholdet

Efterskolernes deltagelse i landsstævnet udgør tilsammen Efterskoleholdet. Alle deltagende elever medvirker i det store show, som Efterskoleholdet præsenterer på stadion tre gange under landsstævnet. Deltagende efterskoleelever vælger ét hovedfag: gymnastik, fodbold, beachhåndbold, beachvolley eller outdoor. Gymnastikelever har en større fylde i showet, hvor boldspileleverne også deltager i turneringer i deres aktivitet, og outdooreleverne prøver kræfter med forskellige outdooraktiviteter.

Se hele showet fra L22 i Svendborg

Se tidligere shows fra Efterskoleholdet.

Formål

Formålet med Efterskoleholdets deltagelse i DGI Landsstævne 2025 i Vejle er, at eleverne får en unik mulighed for at forlænge efterskoleopholdet med en uge fuld af ekstraordinære oplevelser i et fællesskab på tværs af skoler, interesser, foreninger og generationer. Deltagelsen skal samtidig vise efterskolens mange kvaliteter og mangfoldighed i en folkelig sammenhæng.

Organisation

Det er en stor og kompleks opgave at planlægge et landsstævne. Efterskoleholdet forventes at udgøre ca. en fjerdedel af alle deltagerne og skal være i Vejle fra mandag d. 30. juni 2025-søndag d. 6. juli 2025. Det kræver masser af samarbejde og koordination med DGI og Vejle Kommune. Derfor har vi kontorfællesskab med landsstævnets projektleder, deltager i fælles møder og er repræsenteret i nogle af landsstævnets arbejdsgrupper. Landsstævnet skal vi nemlig lykkes med sammen.

Historie

Det første efterskolehold blev til i efteråret 1984 på initiativ fra efterskoler. Hensigten med at samle et efterskolehold var – og er fortsat – at vise efterskolernes gymnastik for de mange DGI-deltagere, og samtidig give eleverne en ekstraordinær gymnastik- og showoplevelse. Når Efterskoleholdet kommer til Vejle, er det 11. gang, efterskolerne deltager ved DGI’s Landsstævne. Alle gange har det været en meget stor oplevelse og succes for elever, efterskolernes medarbejdere, publikum og ikke mindst en markant profilering af skoleformen.

Forventninger

Efterskoleholdet bygger på en masse erfaringer fra de 10 gange, holdet har deltaget i DGI’s Landsstævne. Vores erfaring er, at vi gerne må have klare og tydelige forventninger til hinanden som skole, som elev og som forældre. Her kan du læse de forventninger, der er skrevet ind i kommissoriet for Efterskoleholdet.

Landsstævnesang

Der har gennem tiden været tradition for en landsstævnesang, der kan sætte ord på landsstævnets ånd og det at være en del af et stort fællesskab. Efterskoleforeningen og DGI er gået sammen om en sangkonkurrence, og du har mulighed for at være med.

Kan du skabe en sang, der kan forene og forstærke fællesskabsfølelsen og være let at få ind i ørerne og ud at leve, samt få et helt stadion af mange generationer til at gå i ét?

Se her hvordan du kan deltage i konkurrencen. Der er deadline for at indsende sang d. 6. april 2024.

Tilmeldte skoler